Tuesday, August 4, 2009

GADOH The Movie 2009


SINOPSIS

Gadoh tells a story of a group of teenagers who fought each other along racial lines; a cycle of hatred and violence further escalated by their environment and school system.

What was to be a quick resolution to improve the school’s bad image, was taken as an opportunity for one teacher who believed that real change was possible. She ropes in the help of an old friend and reluctant maverick theater activist for this arduous task.

Is there hope amidst the cycle of discrimination that surrounds us?

Watch Gadoh for their story, and what it may very well tell us about ourselves.

AKU SENDIRI REVIEW. HEHE

Aku baru layan filem ni tadi..memang best cite ni. satu filem yang jujur. lakonan pon real life, bahasa2 yang digunakan takde cover2 dah. senang cakap cerita ini sebuah filem indie la. mcm DIY. ala macam indie rock tula "saya sayang mak saya". HAHAHAHA. Ianya tak dapat ditayangkan di pawagam atas sebab2 tertentu... filem ni memang sinikal, kritis dan mendalam untuk dihayati. yang aku faham sikit-sikit apa yang cuba disampaikan oleh pengarah tentang isu perpaduan kaum, sistem pendidikan kita yang gagal. sistem politik kita juga gagal. menyebabkan kita terus hidup sebegini. 10 tahun sebelum merdeka. kalau pejuang kemerdekaan berhaluan kiri yang berjaya menuntut kemerdekaan. mungkin kita tidak jadi macam filem ini. part yang paling best, reaksi menteri yang tidak boleh menerima kenyataan apabila isu terkena batang hidung sendiri. endingnya tergantung tapi aku tau apa akibatnya. pasti pengetua kena tukar ke sekolah pedalaman. realitinya memang begitu.


Durasi filem ini hanyalah 70 minit..kalau nak download kejap je. Pengarah filem ni brenda danker dan namron. Diterbitkan oleh Big Production dan kerjasama KOMAS.

2 comments:

  1. weis...nak tgk gak wei..kasi la link, nak download gak

    ReplyDelete
  2. mmg best bro... citer ni realiti bukan cam citer2 yg masuk wayang tu.. banyak cover...
    aku respek kat yang buat cer ni tapi aku ade perasan yg sorang dak melayu dlam cer ni dia ade bawak watak boy kan dalam citer kami??

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin