Tuesday, February 17, 2009

80's Old Boys Part I

Disini aku nak mengimbau balik kenangan kanak-kanak yang lahir pada tahun 80-an. Masa ni kite takde lagi handphone,sms ke, internet ke, ps2, psp cam budak2 sekarang ni. Masa tu kitorang tak kenal lagi Najib Tun Razak. Hahahaha. Aku rasa budak-budak sekarang mungkin dah tak buat benda2 yang budak2 tahun 80-an buat. Ini adalah tabiat, permainan, cara hidup, kartun-kartun yang famous di kalangan kanak-kanak yang lahir pada tahun 80-an.

1.Permainan - Masa dulu kalau main ni ade musimnye kalau time main badminton semua kan main badminton, kalau main gasing sume main gasing. Antara mainan2 yang dimainkan masa tu antaranya kayu/batang aiskrim, getah pemadam, bola tepuk, gasing, guli, main getah. Kalau main aksi-aksi sikit permainan galah panjang, beduk@popia(ganas ni), pepsi cola, aci duduk, aci nyorok, polis century, ,main baling selipar, konda-kondi pastuh main rounders.
2. Kartun-kartun yang famous masa dulu thundercats, silverhawk, smurf(kartun cendawan yang cute),he-man the master of universe,voltron, suria perkasa hitam,flashman, maskman,gaban,transformers, kickers, captain power. kalau nak tgk suria perkasa hitam siap ponteng sekolah agama petang.
3. Sekolah -Masa hari kanak-kanak kat sekolah ada van datang jual aiksrim cornetto. 50sen je kot masa tu. Kasut nak pakai cina carefree(budak yang otai je pakai), bata BM2000, palas jazz. Dentis salu datang sekolah cek gigi. takut jugak la. pastuh cucuk yang paling femes dan digeruni ialah BCG. hahaha. macam2 cite klua pasal cucuk BCG ni. jarum kena bakar dulu la. bila dah cucuk alahai xde la sakit pon. Dalam kelas, kalau cikgu meeting ketua kelas jaga la. sape bising tulis nama kat papan hitam. nama aku selalu naik..aku suka kacau orang.
4. Cite jepun yang famous masa tu aku ingat antaranya, oshin(mak aku suka tgk ni).maero attack. Cite pasal awek jepun nama cun main bola tampar. seronok sangat tengok cerita ni. cun tu pon comel je.
5. Kitorang ada Kaler Pensel Luna yang kalau baru beli kawan-kawan pinjam mesti akan suruh letak balik kat tempat asal kaler pensel tu betul kedudukan kaler die. huhuhu.
6. Nak main game masa tu ade micro genius zaman2 game tape 99 in 1. Antara game yang famous masa super contra, mario bros, street fighter macam-macam lagi la. Ataupun main game masukkan 20sen dalam satu mesin pastuh dapat kacang yang keluar berterabur. Hahahaha. Selalu game-game 2d camni ade letak kat kedai2 runcit.
7. Kalau sikat rambut belah tengah tu la yang paling stylo. ahahahah.
8. Hantu susu menjadi igauan kanak-kanak pada masa tu. Takut wei dengar cerita hantu susu. Aku rasa satu Malaysia kecoh pasal hantu ni.
9. Naik basikal BMX mesti nak cari spare part yang 'aloi' kire power la 'aloi' tu.
10 Basikal jipang handle tinggi gile pon antara yang menjadi perhatian pada masa tu.
11. Makan Aiskrim Pong pastuh patahkan dua guna paha dengan aksi yang menarik.
12. Kat sekolah selalu nak ejek budak guna nama bapak. sedih wei....
13. Zaman video tape, nak tgk cite kena gi sewa kat kedai video. tapi rumah aku xde la video tape ni. eheheheh.
14. selalu masuk peraduan sticker book. kena beli kopok ke coklat die ade sticker sekali. kena kumpul la sticker2 tu lekat kat sticker book. kalau dapat sticker yang cop tu kire last sticker la. aku pernah dapat 2 kali hadiah lekat sticker book ni. satu baju silverhawk. satu lagi mainan bangang2 dalam kotak. ampeh je. penat aku kumpul sticker tgk hadiah basikal la. game watch la...kena tipu lak.
15. main tikam...erk ni dah dikategorikan judi ek. tapi memang banyak la kat kedai masa tu jual tikam ni. 10sen je satu. ketagih gak la.

Inilah antara yang aku ingat. Bestnye zaman kanak-kanak pada masa tu. Kalau ade kereta Back to the Future tu memang aku dah naik pergi balik pada masa tu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin